Het ziet er naar uit de er op het Monopoly-bord drastische wijzigingen plaats moeten gaan vinden. Het zijn niet langer meer de Amsterdamse winkelstraten die het meeste waard zijn, maar de Haagse.
De binnenstad van Den Haag telt namelijk de meest exclusieve winkels van alle Nederlandse binnensteden.Gevolg is dat ook de huurprijzen stijgen: de Haagse Spuistraat staat nu tweede achter de Amsterdamse Kalverstraat.
Waar het precies aan ligt is niet helemaal duidelijk: er zijn veel organisaties die zich over de �economische� binnenstad ontfermen: de Stichting Binnenstad Den Haag, de Binnenstad Ondernemers Federatie en Bureau Binnenstad met het project �Den Haag Internationale Winkelstad, om er maar een paar te noemen.
Maar de meeste bijdrage aan de titel is natuurlijk geleverd door de winkels zelf, die zich hier hebben gevestigd: Marlies Dekkers, DOK Cookware, Elle pret-a-porter, Filippa K, Fragile, l�Empresse, Karen Millen en Erny van Reymersdal.
Uit het bezoekersonderzoek 2007 blijkt dat per jaar 33 miljoen bezoekers de weg naar de Haagse binnenstad weten te vinden. In 2005 waren dat er nog 30 miljoen. Ruim veertig�procent van de bezoekers doet dat om te winkelen.
De Grote Marktstraat, die de gemeente graag ziet uitgroeien tot internationale winkelboulevard, ontwikkelt zich sterk. In 2008 is het drukste punt verplaatst van de Spuistraat naar de Grote Markstraat. Dit mede door opening van het Spuimarktcomplex en het Souterrain.