In de ruim vier maanden VCP zijn de meningen over dit verkeersplan zeer verdeeld. Niet in het minst bij de ondernemers. Op 15 april voert de BOF overleg met wethouder Peter Smit over de problemen en de suggesties die zijn aangedragen om tot verbeteringen te komen.
Op het Noordeinde heerst een sterk vermoeden dat het aantal bezoekers fors is gedaald. BOF-bestuurslid Bart Kat, die daar een antiekwinkel bestiert: �Voor het VCP had ik 20-50 bezoekers per dag, nu 5-20. De loop is er uit en er staan veel winkels voor een sluiting. Het publiek denkt dat het centrum niet meer te bereiken is.�
Verder veroorzaakt de afsluiting Toussaintkade/Prinsessewal/Veenkade veel opstoppingen. Deze �onnodige� blokkade zou sluipverkeer in de Prinsestraat in de hand werken.
Ondernemers op het Pleinkwartier vinden het VCP �verschrikkelijk�: �Het duurt veel te lang om in de ochtendspits de stad in te komen en dat begint al bij de Utrechtse baan. [...] Er is heel veel verkeer op de Fluwelen Burgwal, die nu feitelijk dood loopt; waar al die auto�s en vrachtwagens naar toe gaan, geen idee.�
Ook ten oosten van de Prinsegracht klinken weinig verheffende geluiden: �Klanten klagen steen en been en laten per mail weten het te hebben opgegeven om naar de winkel te komen.�
De oorzaak lijkt het feit dat de nieuwe routes naar de bestemmingen volkomen onlogisch blijken voor bezoekers die vertrouwd zijn met de oude routes.
Een positiever geluid komt van de Bijenkorf. De bedrijfsleiding meldt dat er zijn geen opstoppingen meer zijn achter hun pand.� Ook aan het Rabijn Maarsenplein vallen de klachten mee. Het aantal reserveringen wijkt niet af. Bovendien kan de koude winter een rol hebben gespeeld.