AD/Haagsche Courant en Omroep West houden op dit moment behoorlijk goed bij hoe het (niet) gaat met het Verkeers Circulatie Plan. Een ingekorte en bewerkte greep.
Het was meteen raak op 28 december, de eerste dag dat het VCP niet meer werd begeleid door verkeersregelaars. Gevolg was een muurvaste verkeerskluwen bij de Grote Markt. Bovendien bleken de met moeite bereikte parkeergarages allemaal vol.
Hetzelfde lot trof de automobilisten die de Utrechtse Baan afkwamen en het centrum probeerden te benaderen: zij kwamen tot stilstand op de Stationsweg. Voor de bevoorraders moet het die dag een drama zijn geweest.
De Javastraat is drukker geworden sinds de invoering van het het Verkeers Circulatie Plan. De bewoners klagen over de drukte, het lawaai en de stank. Een raam open zetten kan enkel nog op gezette tijden.
De gemeente Den Haag doet echter voorlopig niets aan de verkeersdrukte in de Javastraat. De verkeerswethouder Peter Smit stelt dat het voor die tijd ook al een drukke weg was en dat er nog geen bewijs is voor een verband met het VCP. In oktober komt er een onderzoek naar de effecten en wordt ook gekeken naar de Javastraat.
De werkzaamheden voor de herinrichting van het Spui zijn maandag 18 januari begonnen: twee weken later dan de bedoeling was. Dat kwam door de kou en de sneeuw.
De precieze planning zoals we hadden vermeld op spui.bof-denhaag.nl is daardoor in duigen gevallen.
De straat wordt van gevel tot gevel opnieuw ingericht en krijgt een nieuwe klinkerbestrating.
Tegelijk wordt een nieuwe gecombineerde tram- en bushalte aangelegd ter hoogte van de voormalige Asta. De buslijnen 22 en 24 rijden tijdens de werkzaamheden een omleiding.
Gemiddeld 1x per dag knalt er wel een auto op een poller. Even niet opletten of denken slim te zijn en achter een bus of taxi een neergelaten poller passeren en het is raak.
Daar weten de ondernemers inmiddels alles van. We komen uitgebreid terug op de VCP-problemen voor de binnenstadondernemers, als de problemen hardnekkig blijven.