De nieuwe voorzitter van de ondernemers in de Haagse binnenstad, Eric van den Elshout, steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken. Zo moet Den Haag volgend jaar twee titels binnenslepen: veiligste binnenstad van Zuid-Holland en eerste winkelstad van Nederland.
Helemaal onbekend met Den Haag is de nieuwe BOF-voorzitter niet. Ooit was hij filiaalmanager van de Hema aan de Leyweg. Maar dat was elf jaar geleden en het blijft dan ook even stil op de vraag waar hij aan denkt als hij Den Haag hoort. � Ja, dat is toch Den Haag als politiek centrum.
Van den Elshout denkt dus niet aan de attractieve binnenstad en de prachtige winkels? �Nee niet in eerste instantie. Er is dus ook bij mij nog een wereld te winnen met goede citymarketing.�
Bijenkorf storemanager Eric van den Elshout is sinds de zomer de nieuwe voorzitter van de BOF (Binnenstad Ondernemers Federatie), de koepel van de ondernemersverenigingen van de Haagse binnenstad. Er mag dan bij Van den Elshout nog wel een wereld te winnen zijn als het gaat om het beeld van de binnenstad, hij heeft niets dan lof voor Bureau Binnenstad en de nieuwe organisatie die zich met de citymarketing bezighoudt:
�Deze trekt er hard aan. Er komt volgend jaar bijvoorbeeld een nieuw consumentenoffensief, daarbij richten we ons vooral op het gebied tussen Den Haag en Rotterdam, want hier kiezen nog teveel mensen voor Rotterdam. Wat ons betreft mag RandstadRail dus morgen op het hele traject gaan rijden. De rails ligt er, de wagenstellen zijn er, dus nu moeten we doorpakken.�
De BOF is er zowel voor de kleinere detaillisten als het grootwinkelbedrijf. Bij veel onderwerpen lopen de belangen parallel, al zijn er soms verschillende oplossingen. Zo is het grootwinkelbedrijf tegen de overslag van goederen op een distributiepunt buiten de binnenstad en vinden veel kleine detaillisten dat nu juist een prima oplossing. �Het ��n hoeft het ander niet uit te sluiten�, aldus Van den Elshout.
�Zo�n overslagsysteem maakt onze producten te duur; wij hebben liever venstertijden en nachtritten. Daarentegen start er in het kader van Den Haag Schone Stad, een pilot bij de kleinere modewinkels om hun goederen gecombineerd aan te voeren en diezelfde busjes het gezamenlijke afval te laten afvoeren.�
Van den Elshout is positief over het Verkeerscirculatie Plan (VCP): �Ik zie het autoluw maken van de binnenstad als een kans, niet als een bedreiging. Dat moeten we met zijn allen ook uitdragen. Als de Wagenstraat bijvoorbeeld deels autovrij wordt, dan is dat goed voor het hele gebied en komen er waarschijnlijk ook meer mensen naar het Rabbijn Maarssenplein. Dit prachtige plein ligt nu nog wat verscholen, maar verdient het om bezocht te worden.�
Van den Elshout is minder te spreken over de lage organisatiegraad van de binnenstedelijke ondernemers.
�Ik hoop zo snel mogelijk te kunnen gaan experimenteren met de Bedrijfsgerichte Gebiedsverbetering: alle ondernemers dragen dan verplicht bij aan de kosten voor een schone, aantrekkelijke en veilige omgeving.�
Zoals gezegd, aan ambitie ontbreekt het Van den Elshout niet. Maar eigenlijk is hij op dit moment vooral een tevreden man: �De bezoekersaantallen stijgen; je hoort geen ondernemer klagen. Deze lijn moeten we vasthouden.�